swedish and books

inte för att jag läser mycket, men idag gick jag runt i massa bokhandlar i säkert en och en halv timma iallafall och hittade jättemånga som jag skulle vilja läsa. varför jag inte läser böcker är för att varje bok jag har läst har jag väl typ blivit tvingad att läsa på svenskan eller så. då hade man ungefär en månad på sig att läsa ut den, högst. och med min snigelfart kom jag inte långt, så fick hoppa över ganska många, enligt mig, "onödiga" sidor och om vi fick välja bok så tog jag ju såklart den tunnaste boken. tyckte att alla som tog en bok med över 250 sidor var helt tröga som gjorde det och tänkte oroligt "hur ska de hinna läsa klart den på den här korta tiden?!". jag borde ha gått på nån special svenska eller i en klass för trögläsande (om man kan säga så). är ganska konstigt bara att jag är en jäkel på att stava till konstiga ord. kommer ihåg att vi fick en lista med typ 50 svåra ord i högstadiet och jag fick nog alla rätt om jag inte minns fel. en liten dold talang där.

men nu har jag ingen som tvingar mig att läsa, så kanske ska ta och börja läsa lite, i min egna långsamma takt, för att fördriva det spännande liv jag lever här i göteborg. visst ser det så mysigt ut när alla och då menar jag verkligen alla, gamla som unga, flickor som pojkar, sitter på bussar och spårvagnar, i parker, på bänkar, på cafeér, gåendes på små gator, eller ståendes i väntan på något - med en bok i handen. de lever i en annan värld och det skulle jag också vilja göra ibland. det ser så fint ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback